marjisen.webblogg.se

Kommer att skriva om allt möjligt. Det blir nog en och annan story om min hälsoresa samt om handverk och familjen.

Olika är vi allihopa - men blodet är väl ändå rött?

Publicerad 2015-06-04 11:13:01 i

Läste häromdagen om en finsk liten pojke på 4 år som blir mobbad av vuxna människor på grund av sin förtjusning på rosa färgen, glitter och klänningar osv. Han har även långt hår och   hans hobby är konståkning istället för ishockey.
 
Tänkte att det är ju ganska galet. Har sett samma sak själv så många gånger och platser...

Min näst äldsta son var också förtjust i rosa och han fick ha sin rosa t-shirt på sig. Självklart. Det är en färg som alla andra. Men det väcker känslor av någon anledning. Starka sådana. 

Förstår inte varför!

Det är ju exakt samma sak med olika nationaliteter/raser på människor...Barnen struntar i det! För de är barnen barn och kompisar kompisar. 

TILLS deras mindre begåvade så kallade vuxna "förebilder" lyckas förgifta de med deras åsikter och attityder! 

Det har blivit ännu mer frågor och förvirring runt Rasmus. Faktiskt redan från början. Folk har haft svårt att se om han är en tjej eller kille. Och eftersom jag avskyr att sätta stämplar på barnen och styra deras personlighet har jag med flit tagit på honom kläder som gör det svårt för trångsynta människor att avgöra könen 😊

Han har fått själv välja sina kläder och han älskar starka färger samt glitter och fina bilder. Så han har bland annat en Mimmi Pigg tröja som han önskade sig att ha. Med glitter och armpuffar 😃 Eftersom det finns inte sådana fina bilder/glitter  på "pojkavdelning"...så det fick bli en tight sittande tröja från "tjejavdelning". Där det finns tjusiga klänningar och vingar och allt annat roligt som de flesta barnen gillar. 
Han tar gladeligen på sig stora systers tröjor och byxor. 
Han får bära klänning om han vill och har ofta flätor. Han vill att jag flätar hans hår som jag gör med syskonen.

 Men vissa tycker att det är jobbigt att inte kunna stoppa honom in i en kategori 😃 Han tar gärna med sig en röd väska som han bär stolt över axeln. Och varför inte? Vi håller inte på med att påpeka det ena eller det andra. Han får själv välja och hitta sin egen väg. 

Jag fortsätter låta honom att springa runt med sina ärvda kläder och skor och vara sig själv! 




Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-05 23:11:32

Hej
Hur gammal är din son nu? Har En likadan underbar son hemma som fyller 6 i november.

Svar: Antar att du syftar på Rasmus. Han fyller 4 den sista oktober. Jag vet att det finns många liksinnade och önskar att de vara så hela livet 😊
Det som jag borde ha nämt var att även om jag hade tjejer så skulle jag verkligen inte trycka in de på former utan de skulle få likvärdig behandling. De skulle ha säkert blivit så kallade pojktjejer 😛 Alla barn kan allt, bara man tror på de och ger de en möjlighet att utvecklas i deras takt.
"marjisen"

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

"marjisen"

Föräldraledig med två barn hemma och hinner göra ett och annat mellan amning och blöjbyten 😀 Älskar att virka, sticka, läsa, baka, träna och testa på nya saker ☺

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela