marjisen.webblogg.se

Kommer att skriva om allt möjligt. Det blir nog en och annan story om min hälsoresa samt om handverk och familjen.

Det var kalas i lördags

Publicerad 2015-06-03 12:52:41 i

Ja, vi överlevde kalaset trots allt 😀

Bakade bullar i onsdags eller torsdags och fick göra det nästan utan hängapan 😛 In i frysen med de!

Meningen var att barnen skulle hjälpa till med bakande men det blev inte riktigt så. 

Så i fredags kände jag att jag bara måste sätta igång för att slippa oroa mig ihjäl. Alvin somnade i min famn och jag tänkte bara flytta honom till soffan och köra hårt. Trodde jag 😀 Hann inte ens till köket när han skrek efter mig 😲 Så jag hämtade bärselen och han fick hänga där. Till slut somnade han om. Eftersom jag älskar att vara effektiv och tidsmart så hade jag kollat upp lite recept som jag kunde använda som grund. 
Jonathan hade önskat sig att ha en chokladtårta och tittat på ett recept. Jag ratade det eftersom det var så krångligt 😁 
Men det här blev såååå gott 😍 Ska dela med mig receptet 
Botten:
225g smör (smält)
4 ägg
3 dl socker 
1,5 dl vetemjöl 
0,25 tsk salt 
2 dl kakao 
0,25 tsk vaniljsocker 
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker fluffig 
2. Blanda in smält smör 
3. Blanda ihop torra ingredienserna och blanda försiktigt med ägg, socker och smör.
 Jag använde en vanlig tårta form och gräddade i 175° 45 minuter. 
Efter att botten har svalnat kan du skära den och ha i det här 
Fyllning:
2 dl vispgrädde 
100g färskost
ca 130g choklad(valfritt, själv har jag olika sorter från Lidl)
Vispa grädde först. Blanda i färskosten (Philadelphia till exempel)
Smält chokladen försiktigt i mikro eller med vattenbad. Vänd försiktigt chokladen i grädde/färskost blandningen.  
-> bred mellan tårta botten
Glasyren gjorde jag med grädde och choklad.
Hade ca 1,5 dl grädde som jag värmde upp lite varmare än fingervarmt och hade i mörk choklad samt mörk choklad med apelsin smak. Hade kanske 200g i. Blandade tills konsistensen kändes rätt.
Så här såg det ut. Bilden är tyvärr skakig och inte taget före mördande 😃

Samtidigt som jag gjorde chokladtårta botten gjorde jag även morotskakan, tårtabotten till en vanlig tårta och en äppelpaj 😀

Enkel morotskaka
2 dl socker 
2,5 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver 
1 tsk bikarbonat 
0,5 tsk salt 
1 msk kanel 
4-6 dl riven morot 
1 dl olja 
2 ägg
Blanda torra ingredienserna. Häll i morötter och olja  (till exempel rapsolja). Blanda i ett ägg i taget. 
Grädda i 175 ° i 40 minuter.
Glasyr:
Blanda ihop 200g färskost, 3/4 dl florsocker, 0,25 tsk vaniljsocker och lite citron.




Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

"marjisen"

Föräldraledig med två barn hemma och hinner göra ett och annat mellan amning och blöjbyten 😀 Älskar att virka, sticka, läsa, baka, träna och testa på nya saker ☺

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela