marjisen.webblogg.se

Kommer att skriva om allt möjligt. Det blir nog en och annan story om min hälsoresa samt om handverk och familjen.

IBS föder kreativitet!

Publicerad 2015-04-22 08:04:00 i Allmänt, Familj, Hälsa,

När man har IBS i familjen får man lära sig att anpassa kosten så att det fungerar för alla. Ett annat alternativ är självklart att göra två gånger allting 😃 Jag föredrar att vara praktiskt och det har helt enkelt blivit så att vi äter inte till exempel lök längre alls. Däremot kan jag koka pasta i två kastruller och köper alltid både laktosfri mjölk och vanlig. Det är alltså min kära man som har IBS. Resten tål mer eller mindre allt 😊 
 
För att slippa äta enformigt måste man tänka utanför boxen 😀 Jag tar med andra ord fram olika ingredienser som han kan äta och börjar improvisera 😃 Brukar även läsa alla recept jag kommer åt och samtidigt jobbar hjärnan på hög nivå och tar bort allt som inte går att ha och funderar hur skulle det smaka utan de. Det är inte ofta man hittar något som jag kan använda rakt av. Tyvärr. 
Men det positiva i det här är att maten som vi äter är mycket "renare" eftersom vi kan sällan äta halvfabrikat. Gratänger och soppor är enkla och goda 😆
 
Nu väntar vi med spänning om det ska bli något av det här 
För att då kan jag använda det i matlagning 😁
 
 
 
Det här är från igår. Vi hade rester i kylen och jag blandade de helt enkelt och gjorde en gratäng. Det är alltså ris (kokt med gurkmeja), paprika, tomat, koriander, kyckling och en äggmjölk-blandning som binder samman allt. Smarrigt sa familjen 😄
 
 
Här är också en favorit hos oss. Zuggini, morötter, pumpa, räkor och kräftstjärtor som gräddas med kokosmjölk och ägg 😀
 
 
Här gräddas en mumsig tacolåda med köttfärs, majschips och en glutenfri vitsås(typ lasagnesås). På ytan stark ost.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

"marjisen"

Föräldraledig med två barn hemma och hinner göra ett och annat mellan amning och blöjbyten 😀 Älskar att virka, sticka, läsa, baka, träna och testa på nya saker ☺

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela